Nancy ja Olemisen moneus
Jean-Luc Nancyn (1940-) filosofiaa on vaikea lokeroida, mutta jos niin
täytyy tehdä, se sijoittuu luultavasti ”mannermaisen perinteen” puolelle, ja
tarkemmin postmodernin ja dekonstruktion rajamaille. Nancyn suuria lähteitä
ovat Martin Heidegger ja Jacques Derrida, joiden destruktio ja dekonstruktio
ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Tämä näkyykin vahvasti Nancyn
tuotannossa. Myös Jacques Lacanin psykoanalyysi on tärkeässä asemassa. Nancy
onkin kritisoinut tätä psykoanalyysin perinnettä vahvasti, kuten myös
subjektikäsitystä yleisesti (Kant, Descartes, Hegel). ”Filosofinen ystävyys”
Philippe Lacoue-Labarthen kanssa on myös tuottanut monia tekstejä. Nancy on
myös suodattanut filosofiaansa henkilökohtaisia empiiris-fenomenologisia
kokemuksia sydämensiirrosta ja ruumiin hylkimisreaktioista. Nancyn ajattelu ei
ole kuitenkaan kytkeytynyt vain metafysiikkaan ja poliittis-yhteiskunnalliseen
filosofiaan (yhteisöön), vaan mukana on aina kulkenut kiinnostus taiteisiin ja
estetiikkaan. Nancyn tuotanto on valtaisa ja tällaiset yleistykset eivät
tietenkään näytä hänen filosofiansa koko skaalaa.[1]
Tampereen yliopistolla pidettiin (11.10.12) Jean-Luc Nancy-kollokvio
otsikolla Singulaarinen pluraalinen oleminen. Järjestäjänä toimi lehtori
Susanna Lindberg, joka itsekin on opiskellut Nancyn ohjauksessa sekä kääntänyt
tämän filosofiaa. Pääasiassa kollokvion puhujat olivat filosofeja, mutta mukaan
oli mahtunut myös yhteiskuntatieteilijöitä sekä teatterin ja estetiikan
tuntijoita. Kollokvion otsikko viittaa Nancyn ranskankieliseen teokseen Être singulier pluriel (Paris:
Galilée, 1996), jonka voisi kääntää suomeksi jotakuinkin kollokvion otsikon
viittaamalla tavalla. Teoksen oli tarkoitus toimia lähtökohtana puhujille.
Être singulier pluriel (eng. Being Singular
Plural) teoksen lähtökohtana on muotoilla Heideggerin Dasein ja Mitsein[2]
käsitysten pohjalta uusi ja ”parempi” tapa ajatella yhteisöllisyyttä.
Heideggerin tulkinta olemisesta korostaa lähinnä yhtä olevan kokonaisuutta.
Nancy ei halua niellä tätä tulkintaa vaan ajattelee, että olevia on
lähtökohtaisesti monta. Ihminen on perustavimmillaan osa yhteisöä ja
kysymyksessä ei siis ole ”minä” vaan ”me”. Olemisen käsite pitäisi laajentaa
myös koskemaan muita olevia kuin ihmisiä, niin kappaleita kuin eläimiäkin.
Nancy esittelee myös ”merkitys” ja ”mieli”[3] erottelua, jossa mieli on jotain
joka on tuotava esiin (”ekspositio”, esiin tai ulos asettaminen). Nancyn
mielestä ”merkitys” voi olla vain jaettuna ja yhteisössä.
Heideggerin tarkoitus oli ajatella uudelleen
metafysiikan historiaa (destruktio) ja ylittää se. Nancy esittää kuitenkin,
että Heidegger jäi lopulta kritisoimansa perinteen vangiksi. Hän kritisoikin
analyyttistä ja fenomenologista perinnettä ja yrittää kartoittaa miten
metafysiikkaa voisi esittää mielekkäästi. Yksi tapa on olla erottamatta
tulkintaa ja metodia toisistaan, sillä ajattelu koskee aina ”itse olemista” ja
juuri tässä pohtimisessa syntyy samalla metodi. Nancyn tarkoitus onkin kiistää
subjektiviteettikeskeisen olemisen ajattelun ja pyrkiä tuomaan esille olemisen
näyttäytyminen ensisijassa yhteisölle, ”meille”.
Kollokvio: praktinen aloitus
Susanna Lindbergin johdantopuhe sekä
ohjelmalista ilmensivät teoria – käytäntö-jaon kääntämistä toisin päin. Aluksi
luvassa oli estetiikan, visuaalisen kulttuurin ja politiikan tutkimuksen
esittelemiä praktisia sovelluksia Nancyn filosofiasta. Loppupuolella
käännyttiin (niin sanottuun kovaan) Nancyn ja Heideggerin metafysiikkaan.
Martta Heikkilä[4] toi
esille Nancyn käsityksiä singulariteetista piirroksessa. Taide on epämääräinen
sana, joka hajoaa lajeihin, tyyleihin ja perinteisiin, ja voidaankin sanoa,
että sen olemassaolo perustuu pluraalisuuteen. Teosten luoma fragmentaarinen
maailma on tavallaan singulaarien pluraliteetti, kokooma, joka kuitenkin
pakenee tarkkaa määritystä. Jokainen uusi taideteos ratkaisee mitä taide on. Myös
itse teokset ovat heterogeenisiä. Ne ovat suhteessa toisiin teoksiin,
perinteeseen, tyyleihin, välineisiin ja jopa instituutioihin, mutta ne ovat
myös sisäisesti heterogeenisiä. Teoksista muodostuu ainutkertaisia
”kokonaisuuksia”, joita ei voida kopioida. Heikkilä lähti luonnostelemaan
Nancyn käsitystä piirroksesta. Piirtäminen on ”itse muoto” ja se tekee samalla
näkyväksi ”muodon synnyn”, piirros on aina tulossa itsekseen. Lopulta viivojen
avulla tulevat näkyviin olemisen rajat, kun tilasta – esimerkiksi paperilta –
rajataan alue, voidaan se nimetä, ja samalla tämä ero tuottaa merkitystä ja
”oman totuutensa”. Mutta viiva kuitenkin täydentyy vasta ”aistimellisessa
ilmentymässä”, materiaalisessa todellisuudessa. Heikkilä loi esitelmällään
käytännöllistä pohjaa koko Nancyn metafysiikalle.
Janne Seppänen taas otti Nancyn haasteen vastaan yhteisöllisestä
olemisesta, ja haastoi filosofit ja muut paikalla olleet dialogiin[5]. Seppäsen mukaan materiaaliset kuvat ja mielikuvat yhdistyvät
havainnon kautta siksi, mistä käytetään sanaa ”kuva”. ”Kuvaa” ei kuitenkaan voi
purkaa mihinkään näistä, sillä se on pluraalinen ilmiö. Seppäsen mukaan kuvilla
on aina jokin vaikutus ihmiseen. Tätä hän tuki viittaamalla Judith Williamsonin
psykosemanttiseen tutkimukseen[6], jossa tarkoituksena on osoittaa kuinka
mainokset toimivat ideologisesti, stereotyyyppisesti sekä mielikuvina, jotka
sitovat yksilöä yhteiskuntaan. Kuinka tällainen kuvakäsitys voi toimia Nancyn
kanssa, joka kuitenkin pitää teoksen, kuvan, viivoja lukkoon lyömättöminä? Miten
toiset kuvat voidaan kontekstualisoida ja toiset taas nähdään avoimina? Kuinka
filosofia voi argumentatiivisesti purkaa tätä kaikkea? Ja ennen kaikkea, kuinka
yhteiskuntateoria ja filosofia voivat toimia yhdessä? Pitäisikö niiden hyväksyä
kielipelien (diskurssien) erilaisuus ja singulariteetti, ja pyrkiä
jonkinlaiseen yhdessä olemiseen? Tämä poiki hetkellisen keskustelun, mutta
tiukan aikataulun takia jouduttiin tyytymään vain muutamaan (ehkä hieman irralliseenkin)
kommenttiin.
Viimeinen ns. praktinen sovellus Nancystä
keskittyi Eeva Puumalan väitöskirjan aiheeseen: ”turvapaikatta jääneisiin”
ja ”säilössä oleviin” ihmisiin[7]. Puumalan mukaan politiikan tutkimuksessa on
vahva käsitys subjektiviteetista, jonka mukaan viivat ja rajat vedetään
yksilöiden ja yhteisöiden välillä. Hobbeslaisittain valta sijoittuu suvereeniin
valtioon, jossa subjektit ”muuttuvat” yhdeksi ”kansalliseksi tahdoksi”. Tällöin
itsen ja toisen välille on helppo vetää rajat, kuten myös identiteetin ja
maantiedon. Poliittinen (le politique) on siis jotain, joka tapahtuu ihmisten
kohdatessa toisensa. Puumalan mukaan tällainen poliittisen käsittämien
prosessiksi asettaa haasteen poliittisen yhteisön ajattelulle. Yhteiskunta
rakentaa herkeämättä käsityksiä ”sisä- ja ulkopuolesta”. Nancyn singulaarinen
pluraliteetti toimi Puumalalle suuntana, jonka avulla pystyi kriittisesti
arvioimaan Suomen turvapaikkakäytäntöjä: yhteisön ja kanssaolemisen kautta
nousevat esille kysymykset ”meistä” ja suhteestamme toisiin. Yhteisön
kohtaamisessa niin identiteetti kuin itse yhteisö nähdään rakentuvan koko ajan,
eikä sille ole yhtä valmista ja totta merkitystä, se pysyy avoimena.
Kanssaolemisesta lähteminen vaatii kuitenkin yhteisön perusperiaatteiden
ajattelemista uudelleen. Yhteiskunta tavallaan liudentaa yhteisöllisyyttä,
tehden siitä valmiin identiteetin. Turvapaikanhakijat voi nähdä ei-poliittisina
toimijoina, joihin kuitenkin käytetään poliittista valtaa. Puumalan mukaan
Nancyn näkökulma palauttaisi turvapaikanhakijat poliittisiksi subjekteiksi. Hän
esittikin lopuksi tärkeän kysymyksen: millainen vastuu pitäisi ottaa heistä,
joita ei kasvotusten kohdata?
Teoria valtaa lavan
Anna Tuomikoski toi singulaariseen
pluraaliseen olemiseen vaatimuksen eetoksesta ja praksiksesta[8]. Ontologia
on läpikotaisin eettistä, koska kysymys on olemisesta ja samalla siitä mikä on
hyvää ja mikä pahaa. Tällöin kyseenalaistetaan traditionaalinen käsitys
filosofiasta ”tiedon tavoitteluna”. Nancy tukeutuu tässä ajatuksessa
Heideggerin ”alkuperäiseen etiikkaan”, joka hylkäsi etiikan, mutta oli juuri
siksi eettistä. Heideggerille eetos oli ”avoin asuinsija”, jossa ihminen ”asuu”
ja lopulta maailma Daseinin maailmassa-olemisena (asumisena). Ontologia ei ole
vain ja ainoastaan etiikkaa, se on myös praksis. Olemisen ajattelu on heti
eettisen ja toiminnallisen suhteen avautumista. Teoreettisessa (ja
tieteellisessä) ajattelussa subjekti ottaa suhteen objektiin, jolloin tätä voi
tutkia objektiivisesti ja ilman eettistä painoa. Nancy suhtautuu juuri tähän
kriittisesti, sillä Dasein asuu aina maailmassa, sen keskellä. Myös olemisen
mieli on kiinni jaettavuudessa ja näin ollen yhteisössä. Tuomikoski esitti, että kieli
syntyy altistuessamme toinen toisillemme, ja filosofinenkaan kirjoitus ei voi
teeskennellä olevansa subjektitonta. Ajattelu on aina toisen puhuttelua.
Voidaan myös sanoa, että ”me” olemme mieli, mutta ihminen ei kuitenkaan ole
”mielen” täyttymys tai päämäärä. Merkityssisältö astuu merkitykseen
kommunikaationa, oli se tarkoitettu sitten vain itselle. Filosofialla on siis
paradoksaalinen tehtävä, sillä se – kirjallinen työ – epäonnistuu välttämättä,
mutta tämä epäonnistuminen on välttämätön askel onnistumisessa: on olemassa
vain merkityksellinen kieli. Ei ole olemassa ”toista kieltä”, esimerkiksi
runollista, jossa ”mieli” olisi jollain tavalla enemmän läsnä. Kuitenkin sen
”mitä ei voi sanoa” voi vain sanoa. Mieli rakentuu näissä ”epämääräisissä”
singulaarisissa artikulaatioissa. Lukkoon lyöty määritys ”mielelle” tuhoaa sen,
koska se ei jätä tilaa muille mahdollisuuksille.
Onko ruumiin tasolla toinen logiikka kuin
mielen maailmassa? Tähän pyrki Sami Santanen antamaan vastauksen jokseenkin
heideggerlais-nancylaisen kielen värittämässä esitelmässään[9]. Santanen
esitti, että Nancyllä on erilainen käsitys ruumiista kuin esimerkiksi
Heideggerilla, jossa yhdistyvät fenomenologinen ja psykoanalyyttinen käsitys.
Santanen otti esille proteesin ja tästä aiheutuvan ruumiin hylkimisreaktion.
Proteesi kuuluu ruumiiseen kuulumatta siihen, eikä tällaista voi empiirisesti
esittää, vaikka tämä onkin todellista kokemuksellisuutta. Oleminen on
tapahtuma, jonka kokemista ei voi ajatella. Nancy käyttää tästä esimerkkinä
yllätystä: yllätyksen tila on jännitteinen ja se ei ole ajan tasalla.
Yllätyksen ajatteleminen tarvitsee oikean yllätyksen, sitä on tavallaan
mahdotonta ajatella. Heideggerin vastine tälle on ”ahdistus”, joka tuottaa Daseinille
kokemuksen ei-mistään ja lopulta merkin siitä, että tämän ”on oltava”. Yllätys
valtaa niin, ettei ole paikalla, ja samoin tapahtuu ahdistuksessa. Molemmat
tavat pyrkivät kuvailemaan kuinka Dasein on da-paikkaansa. Santanen kuvaili
vielä vapauden käsitettä ruumiin eksistenssinä sekä areaalisena kokemuksena ja
vastuullisena velvollisuutena. Nancyn mukaan eksistointi tapahtuu
kanssaolemisena ja sen mielekkyys löytyy juuri tästä. Mielekkyys syntyy
käännyttäessä toinen toisensa puoleen. Avec (”kanssa”) on ruumiin kyky
koskettaa toista ja itseään. Tällainen tilallistunut ”etä-läheisyys” on
jännittynyttä ja se on ensimmäisenä ”kosketus”. Lopulta Santanen siirtyi puhumaan
seksuaalisuudesta, jossa ruumis tavallaan ”vyöhykkeistyy” itsenäisiksi
vyöhykkeiksi. Tällöin ihminen aistii itse aistimisen ja tulee kosketetuksi.
Nautinto herää toisen kosketuksessa, mutta koskevan ytimessä on koskematon,
johon ei saa kosketusta. Tämän ansiosta se, jota kosketan, on myös koskettava
minun kauttani.
Esa Kirkkopelto oli keskittynyt lähinnä Ruumiin
teatteri-luentoon, kuitenkin singulaarisen pluraliteetin kautta[10]. Hän toi
esille Nancyn ajatusta teatterista ja ruumiiden teatterista. Filosofit ovat
unohtaneet teatterin ajattelussa taiteen oman itsekritiikin dynamiikan, ja ovat
keskittyneet vain oman ajattelunsa näyttämöllepanoon. Teatteri pitäisi nähdä,
yhdessäolemisen esittämisen sijasta, ilmauksena ruumiin
arkkiteatterillisuudesta. Ruumis on siis aina jo esitys (olemassaolo). Ruumis
tuo ilmenemisen Daseiniin. Kirkkopelto esitti mielenkiintoisesti, että olevat
saavat erotuksensa toistensa kanssa, mutta ”olevan kanssa” kyse olisi
kulttimaisesta kokonaisuudesta. Olevat siis ilmenevät toisilleen ja tässä
ilmenemisessä on kosketus (laajassa mielessä). Kirkkopelto esitti, että
arkkiteatteria ei kuitenkaan ole, koska ei ole ontologista eroa. Arkkiteatteri
saa tässä yhden heideggeriläisen olevan muodon, ja on näin ollen vain
kulttimaisuutta, singulaariset olevat keräävä kattokäsite. Porvarillisessa
estetiikassa ruumis nähdään ”sielun ekspressiona”, jolloin ollaan taas saman
ideaalisen kattokäsitteen alla ja kulttimaisuudessa. Kirkkopellon mukaan
teatteria käytetäänkin tietynlaisen metafyysisen subjektin pönkittämiseksi.
(Valitettavasti allekirjoittanut joutui poistumaan salista lähes koko Marko Gylénin esitelmän ajaksi[11], joten en lähde edes arvailemaan sen sisältöä.)
Viimeisenä vuorossa ollut Jussi Backman
joutui aikataulun vuoksi karsimaan suuria osuuksia esitelmästään[12]. Hän ehti kuitenkin tuoda
esille, Heideggerin kautta, kuinka Platonista asti on olemista ajateltu
samuutena, jonain joka on yhteistä kaikelle sille ”mikä on”. Aristoteles ja
myöhemmin Hegelin ja Nietzschen filosofiat kääntyvät lopulta olemisen
ajattelusta kohti ”korkeimman olevan” ajattelua. Heidegger alkoi käyttää
myöhemmässä ajattelussaan termiä Seyn. Tällä tavoin hän pyrki irrottautumaan
perinteisen metafysiikan ”olemisesta” (Sein). Sein näyttäytyi siis olemisen
totaliteettina, kun Seyn oli olemisen ymmärtämistä ainutkertaisuutena. Nancyn
singulariteetti on samalla tavalla ainutkertainen, johon kuitenkin liittyy
moneus, yhteisö. Oleminen oli siis ajateltava tapahtumisena (Ereignis),
ainutlaatuisena, ajallis-paikallisesti painottuneena. Silmänräpäyksessä Dasein tavoittaa
oman tilannesidonnaisuuden ja vääjäämättömän loppunsa. Heideggerilla Dasein
vastaa olemisen ainutlaatuisuutta tapahtumana. Myös Nancylle tapahtuma on
ainutlaatuinen, luvuton ja harvinainen. Dasein on taivaan ja maan sekä
kuolevaisten ja jumalien polttopisteessä – ja se on samalla myös tämä
polttopiste. Taivas on tässä kielellinen jaettu tila tietyn kulttuurin
historiallisessa paikassa. Maa taas on jäsentymätön materiaalinen pohja, maan
kamara, tässä ja nyt. Jumalalliset ihanteet, päämäärät ja arvot ovat
kulttuurisidonnaisia ja ne todellistuvat ihmisissä (kuolevaisissa), ja
muodostavat historiallis-kulttuurisen puitteen (Gestell). Yksikään yksittäinen
olio yksittäisessä tilanteessa ei ole identtinen toisen kanssa. Jokainen
tilanne on osa perinnettä, olleisuutta, joka voidaan toistaa, mutta niin, että
se tuodaan uuden tilanteen yhteyteen. Juuri ainutkertaisuuden takia sillä voi
olla historia. Esityksen lopussa Backman toi esille Heideggerin käsityksiä
kansan kohtalosta ja tämän seurauksista Heideggerin omille poliittisille
kokeiluille.
Lopuksi
Eeva Puumalan esityksessä oli erittäin
mielenkiintoista, että lähtökohtana olivat ensin ihmiset, sitten alettiin
miettiä mahdollista tapaa selkeyttää ja avata asioita. Olikin mielenkiintoista
nähdä kuinka ”kovakin” ontologia voi toimia näinkin käytännöllisesti.
Metafysiikkaan suuntautuneet esitelmä olivat
huomattavan raskassoutuisempia ja niiden sisältö oli varmasti vaikea niille,
jotka eivät asioihin olleet vihkiytyneet. Paikalla olleet tutkijat ja filosofit
saivat haluamansa irti esitelmistä ja puheenvuoroista, ja ehkä juuri tämä
olikin tarkoitus. Esitykset levittivät auki ja laajensivat singulaarisen
pluraalisen olemisen ajatusta. Kaikki myös kommentoivat Heideggeria vahvasti ja
toivat esille hänen ja Nancyn välistä kontrastia mutta myös
samankaltaisuuksia. Santanen ja Kirkkopelto keskittyivät pääosin singulaariin
ruumiillisuuteen. Kirkkopellon esitelmä oli lähinnä alleviivausta, tosin
mielenkiintoisesta suunnasta, siitä tärkeästä erosta joka Heideggerilla ja
Nancyllä on. Voidaankin sanoa, että Heideggerilla yhdestä yleisestä olevasta
tulee lähes palvonnan kohde, erityisesti kun se näyttäytyy Daseinin läpi.
Kollokviossa tuli kuitenkin
mielenkiintoisella tavalla esille vastakkainasettelu ”filosofian” ja
”ei-filosofian” (sekä filosofien ja ei-filosofien) välillä. Alkupuolen esiintyjät
korostivat etteivät olleet filosofeja ja loppupuolen ”filosofit” korostivat
yläilmoissa liihottelua liiallisen eksegeettistä ilmaisua käyttäen. Salissa
tuntui, että Nancyn singulaarien pluraliteettia ei ollut saavutettu, vaan vanha
”me” ja ”he” vastakkainasettelu löyhkäsi joka puolella. Janne Seppänen yritti
urhoollisesti haastaa tätä annettua asetelmaa yhyttäen ihmisiä keskusteluun,
mutta tämä ei lopulta tuottanut juurikaan liikkeitä filosofien päässä.
Tärkeimmät kysymykset kuuluvatkin ehkä lopulta, miksi tämä ei herättänyt
vastauksia ja kenen vika se lopulta on, aikataulun? Usein onkin harmillista,
että praksikseen suuntautuessa tai ”erityistieteiden” joukkoon mennessä
filosofian silmistä loistaa helposti ”ei-mikyys”.
Viitteet:
1.
Filosofia.fi internet-portaalista löytyy kattava Martta Heikkilän artikkeli
Jean-Luc Nancyn filosofiasta: http://filosofia.fi/node/4560
2. Dasein
(täälläolo) ja Mitsein (kanssaoleminen). Dasein tarkoittaa periaatteessa ja
yksinkertaistettuna tietyssä ajassa, paikassa ja kulttuurissa elävää ihmistä.
3.
Sinn/sens(e).
4. Martta
Heikkilä: Nancy piirtämisestä.
5. Janne
Seppänen: Kuva filosofian ja yhteiskuntateorian rajalla.
6. Decoding
Advertisements (1978).
7. Eeva
Puumala: Kehollisia kohtaamisia ja koettu poliittinen yhteisö.
8. Anna
Tuomikoski: Nancyn ontologian eetos ja praksis.
9. Sami
Santanen: Tosiasioita ruumiiden maailmasta.
10. Esa
Kirkkopelto: Nancyn näyttämö/teatteri.
11. Marko
Gylén: Kunakin hetkenä me – kanssaolemisen vapaudesta.
12.
Jussi Backman: Nancy, Heidegger ja olemisen ainutkertaisuus.
Lähteet:
Heikkilä,
Martta. Jean-Luc Nancy. Filosofia.fi internet-portaali. Luettu: 3.11.2012. http://filosofia.fi/node/4560
Internet Encyclopedia of
Philosophy. Jean-Luc Nancy. Luettu:
3.11.2012 http://www.iep.utm.edu/nancy/
Jean-Luc
Nancy-kollokvio: Singulaarinen pluraalinen oleminen, 11.10.2012, Tampereen
yliopisto.
Nancy,
Jean-Luc. Being Singular Plural (Être singulier pluriel, 1996). Stanford University Press, 2000.
Susanna
Lindbergin johdantoluento Jean-Luc Nancy-kollokvioon, keskiviikko 12.9.2012,
Tampereen yliopisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti