lauantai 1. syyskuuta 2012

USA II: Kertomuksia ja myyttejä menneestä


USA II: Impressioita Armottomasta, sen myyteistä ja vähän Blood Meridianista.

Clint Eastwood ei ole kovin hyvä näyttelijä ja tämä on selkeä seikka kaikille, jotka ovat nähneet hänet valkokankaalla. Eastwood on kuitenkin kunnostautunut ohjaajana ja tästä hyvänä esimerkkinä voi mainita 2004 valmistuneen ”loistavan” elokuvan Menneisyyden ote (Mystic River). Papan selkeä mestariteos on kuitenkin vuonna 1992 valmistunut tyhjentävä western Armoton (The Unforgiven). Itseasiassa voisi jopa mennä niin pitkälle, että väittäisi kyseisessä elokuvassa Clintin näyttelemisenkin toimivan – toki Gene Hackman ja Richard Harris varastavat shown, mutta kuitenkin. David Webb Peoplesin käsikirjoitus oli ilmeisesti valmistunut jo 70-luvulla, mutta Eastwood karaisi itseään parinkymmenen vuoden ajan, kunnes oli tarpeeksi vanha esittämään päähenkilöä.

Armottoman juoni on sinänsä yksinkertainen ja selkeä: Eastwoodin esittämä ”vanha kelmi” Will Munny lähtee vielä kerran hakemaan verirahoja kunnostaakseen tilaansa sekä turvatakseen lapsilleen ruokaa ja sen sellaista. Mukaansa hän haalii menneiden päivien tutun, Nedin (Morgan Freeman). Saalista jakamaan astuu vielä Kid (Jaimz Woolvett), joka on nimensä mukaisesti nuori ja kokematon, mutta sitäkin innokkaampi (kunnon westernkliseen mukaisesti). Henkilöiden hamuama saalis on luvattu prostituoitua viiltäneestä hemmosta ja tämän kaverista (kuolleina). ”Pitäjän” sheriffi Little Bill (Hackman) yrittää käännyttää palkkion asettaneiden naisten päät, mutta sana on jo kiirinyt moniin suuntiin, esimerkiksi English Bobin (Harris) korviin. Bobin mukana kulkee kirjailija Beauchamp (Saul Rubinek), jonka tarkoitus on tallentaa Bobin tarinoita sekä mahdollisia tapahtumia ”villin lännen seikkailuiksi”, tarustoksi. Kaiken kaikkiaan: Little Bill näyttää Bobille ”taivaan merkit” (sekä kertoo totuuden tämän ”tarinoista”) ja Will, Ned ja Kid tappavat palkkiorahan kohteet. Ned jää kiinni ja Little Bill tappaa hänet, joka johtaa siihen että Will kostaa Billille. The end.
Siinä ei tietenkään ole ihan kaikki, vaikka tällaisena pinnallisena viihdykkeenä elokuva on myös hyvin rullaavaa katsottavaa.

Ambivalentti myytti

”Myytti” on suuressa osassa elokuvaa. English Bobin kertomat tarinat, jotka Little Bill ”purkaa” (erityisesti nöyryyttämällä ja pieksemällä Bobin) muotoutuvat itse western genren myyteiksi. Herrasmiehenä esittäytyvä English Bob on kertonut Beauchampille ilmeisesti tarinan Corkysta – tosin tätä ei kerrota katsojalle. Mutta kun Little Bill kertoo kuinka tapahtumat oikeasti menivät, katsoja rekonstruoi kuin automaattisesti ”mahdollisen tarun” jota Bob levittää:

Little Bill Daggett: You see, the night that Corky walked into the Blue Bottle, and before he knows what's happening, Bob here takes a shot at him! And he misses, 'cause he's so damn drunk. Now that bullet whizzing by panicked old Corky, and he did the wrong thing. He went for his gun in such a hurry that he shot his own damn toe off. Meantime Bob here, he's aiming real good, and he squeezes off another, but he misses, because he's still so damn drunk, and he hits this thousand-dollar mirror up over the bar. And now, the Duck of Death is as good as dead. Because Corky does it right. He aims real careful, no hurry, and... BAM! That Walker Colt blew up in his hand, which was a failing common to that model. You see, if old Corky had had two guns instead of just a big dick, he'd would have been there right to the end to defend himself. 

Kukapa tällaista tarinaa haluaisikaan kertoa itsestään? Billin tarkoitus on osoittaa, ettei myyttejä ole, on vain raaka ja moraalisesti ambivalentti tosielämä, realismi. Willin hahmostakin liikkuu taruja. Häntä kuvataan raakalaiseksi ja tappajaksi, joihin tämä vastaa vain ”en muista” tai ”en ole enää sellainen”. Willin menneisyys selviää pieninä fragmentteinä, jotka kuulostavat epätodellisilta ja elokuva vieläpä pelaa osuudet niin, että katsoja ajattelee ne helposti – aivan – myyteiksi, taruiksi, ehkä jopa liioitteluksi.

Harvoin elokuvissa (siis hyvissä) kasaantuu näin paljon painetta loppukohtaukseen. Will astelee synkin askelin, film noir sateen ja varjojen saattelemana saluunaan johon Little Bill ja hänen viisi apulaistaan ovat kokoontuneet juhlistamaan Nedin nitistämistä. Willin astuessa saluunaan sisään, ei Little Billiä vastassa ole enää sama huonokuntoinen sikopaimen kuin alkupuolella. Haulikkoa pitää nyt se myytti, jonka ei pitänyt olla totta, jonka ei pitänyt tapahtua. Aikaisemmin Little Bill on kertonut kirjailijalle Beauchampille, ettei English Bob ole tappanut viittä miestä kerralla, koska se ei ole totta – sellaista ei oikeasti tapahdu. Mutta nyt rankkasade on kuljettanut sellaisen hänen eteensä. Little Bill tunnistaa hänet heti:

Little Bill Daggett: You'd be William Munny out of Missouri. Killer of women and children. 

Will Munny: That's right. I've killed women and children. I've killed just about everything that walks or crawled at one time or another. And I'm here to kill you, Little Bill, for what you did to Ned.

Ammuttuaan Billin ja viisi hänen miestään Will ratsastaa pois, eikä kukaan uskalla ampua häntä.

Elokuvan moraali on mielenkiintoisen ambivalentti. Will nousee helposti pidettäväksi hahmoksi ja sheriffi Little Bill, jonka pitäisi olla ”hyvä”, muuntuu pahikseksi - tälle ei ole oikeastaan edes mitään syytä. Little Bil on sheriffi, joka tekee voitavansa ympäröivissä olosuhteissa ja omilla kyvyillään, hän ei ole missään tapauksessa täydellinen ja tietää sen itsekin. Toisaalta elokuvassa ei ole yhtään puhdasta hahmoa, vaan kaikki ovat kusipäitä Eastwoodin mentorin, Sergio Leonen tyyliin. Tai ehkä he ovat vain ihmisiä? Little Bill ja hänen miehensä kurottavat valtansa kylän/pitäjän yli ja heidän oikeudenmukaisuuteen on prostituoitujen tyydyttävä. Bill käskee rakkareiden antaa karjaa palkkioksi viillellylle tytölle, mutta muut naiset eivät hyväksy tätä; viillelty ei voi enää ”tehdä työtään”. Mielenkiintoinen kysymys onkin, onko naisten asettama palkkio millään tavalla oikeudenmukainen rangaistus (palkkion saa siis kahden kelmin tappamisesta)?

Elokuvan prologi ja epilogi käsittelevät sitä, kuinka hyvän perheen ”hyvä tyttö” rakastui Williin ja muutti tämän – ja tähän seikkaan hän vetoaakin:

Will Munny: I ain't like that no more. I ain't the same, Ned. Claudia, she straightened me up, cleared me of drinkin' whiskey and all. Just 'cause we're goin' on this killing, that don't mean I'm gonna go back to bein' the way I was. I just need the money, get a new start for them youngsters. Ned, you remember that drover I shot through the mouth and his teeth came out the back of his head? I think about him now and again. He didn't do anything to deserve to get shot, at least nothin' I could remember when I sobered up.

Lainauksessa tulee esille toinenkin elementti, joka on vaikuttanut: alkoholi. Elokuvan loppupuolella, kun Will saa tiedon Nedin kuolemasta, hän nappaa ensimmäisenä (ja ensimmäistä kertaa) viskipullon käteensä – aivan kuin Kippari-Kalle pinaatin. Näissä asioissa kiteytyvät western genren ”myyttiset elementit”; väkivalta, viina ja tarut kävelevät käsi kädessä. Mukaan saattaa nousta nainen, joka selkeyttää pyssysankarin (tai kelmin) pään. Tällainen villi länsi – western – on myös hyvin miehinen projekti ja tämä on ollut eittämättä westernelokuvien historia. Tietenkin muutamia poikkeuksia on, kuten esimerkiksi Nicholas Rayn elämää suurempi Johnny Guitar (1954) – siis nimestään huolimatta, ja sitä on suositeltava kaikille yleismaailmallisena elokuvakulttuurikokemuksena.

Armoton esittää Amerikkalaisen elämän konservatiivista puolta, jossa valta-asemassa oleva kertoo, mikä on totta ja mikä ei. Little Bill kertoo, ettei ole mahdollista tappaa kuutta ja kävellä pois elävänä. Olemassa on tahoja tai valtaa, joka jyrää alleen kaiken, joka on oikeasti kova, julma kuin Will Munny. Nälkä tai perheväkivalta ei lähde sillä, että ei enää ajatella sitä. Eikä se että sitä ei tapahdu itselle tarkoita, ettei sitä tapahtuisi muille. Munny on paha, vääjäämätön kuolema, eikä häneltä pelasta edes se, että ajattelee, ettei ansaitse sellaista, koska on ”hyvä”. Näin ajattelee Little Bill ja rakentaa samalla myyttiä itsestään, kuvaa puhtoisesta sheriffistä, joka on nikkaroinnin ohella oikeudenmukainen. Hän myös kertoo ”kyläläisille”, ettei heitä pelasta kukaan, ettei ole olemassa mitään muuta kuin tämä, hän, pelastavana elementtinä – ”unohtakaa sankarit, tarut ja pelastus”. Hän on keskinkertainen ja pyrkii nitistämään maailman samanlaiseen muottiin, aivan kuin kieltämällä kaiken suuremman, paremman tai pahemman. Toisaalta hän on myös ”moderni” poliisipäällikkö, ei rämäpäisenä juoksenteleva pyssysankari. Hän saattaa myös olla oikeassa siinä, että ”lännen myyttejä” ei ole, mutta koskaan ei pitäisi sanoa ”ei koskaan”.

Vereen piirretty meridiaani

Cormac McCarthyn Blood Meridian (Blood Meridian or the Evening Redness in the West, 1985) pelaa samoilla palapelin palasilla, purkaen Yhdysvaltojen historian myyttejä ja konfliktitonta kuvaa. Teos sekoittaa historiallista faktaa ja fiktiota, mutta samalla se rakentaa omia myyttejään hitaasti mutta varmasti. Judge Holden nimensä mukaisesti tuomitsee kaikki ja kaiken, mutta samalla hän ”kokoaa”, ”kerää” ja ottaa haltuunsa luonnon. Hän on valistuksen perillinen, mutta toisaalta romantiikan vastaisku tälle. Rationaalinen ottaa ”luonnon” haltuunsa, pussittaa sen ja upottaa formaldehydiin. Irrationaalinen, romantiikan puoli, tuhoaa luonnon, raiskaa miehet, naiset ja lapset. Holden on selittämätön, joka taiteilee rationaalisen ja irrationaalisen rajoilla – sekä kirjaimellisesti maantieteellisillä rajoilla. Hän on vapauttanut itsensä täysin kaikista säännöistä ja on ylevä yksinäisyys, absoluuttinen individualismi: hän on ottanut kohtalon omiin käsiinsä ja muotoilee sen objektiiviseksi.

The freedom of birds is an insult to me. I'd have them all in zoos.”

Lintujen vapaus ja kyky lentää ovat hänelle liikaa, ja koska hän ei voi saada näitä, on ne tuhottava tai vangittava. Kirjan päähenkilö, nuori Kid, on Holdenin loputtoman kiinnostuksen kohde; hänen on saatava tämän nuoruus ja elinvoima. Kid on myös symbolinen tulevan kansakunnan edustaja, siemen, jonka Holden tahtoo nielaista kokonaisena.

Kuten aikaisemmin totesin, Holden on kuin kävelevä valistus. Hän osoittaa mitä valistuksen perinne saa aikaan, kun se on päästetty valloilleen ”erämaassa” väärien miesten toimesta. Amerikan historiassa on hyviä esimerkkejä tästä; esimerkiksi itsenäisyysjulistuksen laatijoiden joukossa, jotka halusivat kouluttaa ”villit” fiksuiksi, ”oikeiksi ihmisiksi”, päästää heidät pois alaikäisyyden tilastaan. Oli mahdotonta antaa heidän jatkaa elämäänsä sellaisena kuin he olivat sen tunteneet tuhansia vuosia. Holdenin ”valistus” on saastuttanut meksikolaiset, intiaanit, amerikkalaiset ja kaikki muut; heistä on tullut veristä sohjoa, soppaa, tappokoneita, juuri sellaisia raakalaisia, millaisiksi ”valistusajattelijat” ”alkuasukkaat”/intiaanit ”kuvittelivat” – mutta mitä he eivät todellisuudessa olleet.

Sama on toistunut aikaisemminkin kirjallisuudessa, esimerkiksi Joseph Conradin teoksessa Heart of Darkness (Pimeyden sydän, 1901). Pimeyden sydämessä on tietysti mukana hieman muutakin, esimerkiksi että Euroopan ”tietoisuus” pyrkii lopettamaan Kurtzin ajattelun ”synteesin”. Eurooppa ei kestä mahdollisuutta, että traditionaalinen heimo, alkuasukkaiden ajattelu, voisi elää heidän rinnallaan – tai että heidänkin ”tietoisuudesta” on löydettävissä ne elementit mitä ”pimeän Afrikan kansat” omaavat. Esimerkiksi Frankfurtin koulukunnan edustajat ovatkin mielenkiintoisesti tutkineet juuri näitä kysymyksiä, Eroksen ja Thanatoksen sekä Apollonisen ja Dionyysisen kamppailua.

Lopuksi

Armottomassa, Blood Meridianissa ja Hohdossa (katso lisää) toistuvat samat teemat. Amerikan menneisyys ja nykyisyys nähdään ”rikollisesta aineksesta” rakentuneena tragediana, kertomuksena. Kaikki teokset pyrkivät purkamaan tätä ja kaikissa näissä taustalla on (hieman yksinkertaistettuna) sivistyksen/valistuksen ”pilaantuminen” ja sen vastakkainasettelu ”villiyden” tai ”alkukantaisuuden” kanssa. Kaikissa toistuu myös jonkinlaisen ”luonnollisuuden” (joka on vaikea termi, mutta jonka jokainen teos pyrkii itse määrittelemään) ulosrajaaminen ihmiselämästä ja se, miten tämä tulee vaikuttamaan. Viimeisenä on Amerikalle klassinen ”me” vastaan ”he” ajattelu ja pahojen ja hyvien määrittely. Tämä tuntuu toistuvan lähes kaikilla elämänalueilla, joka taas johtuu lähinnä siitä että kaikki elämänalueet ovat elämän alueita ja siten liittyvät toisiinsa (on vain ”yksi elämä”). Amerikkalaisen kulttuurin reunamilla astelee aina fasismi tai jokin muu, joka on tullut anastamaan ”vapauden”. Tämä saattaa olla totta, mutta tällainen elementti on myös kulttuurin ja jopa ihmisten sisällä ja (kuten Frankfurtin koulukunnan edustajat ovat pohtineet) kun ihminen alistaa ”luonnon” (kaikissa sen merkityksissä, fysiksen ja tietoisuuden jne.) hän myös alistaa itsensä, ennemmin tai myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti