USA
I: Stanley Kubrick ja fasistisen konservatismin ”ikuisen paluun hohto”.
Aluksi
Elokuvan
The Shining (1980) nimen voi kääntää ”hohdoksi”,
mutta nimi/termi tarkoittaa myös ”loistamista” sekä ”loisteliaisuutta” (siis "olla
loistava jossain"). Stanley Kubrickin
ohjaama elokuva leikittelee näillä ja hyvin monilla muilla seikoilla. Aluksi
täytyy tehdä selväksi, että keskityn tässä vain Kubrickin ohjaamaan
adaptaatioon Stephen Kingin samannimisestä
kirjasta. King itse ei ilmeisesti pitänyt Kubrickin tuotoksesta ja
käsikirjoitti itse pitkähkön tv-version kirjastaan (1997). Luin Kingin teoksen
joskus kymmenisen vuotta sitten, enkä muista siitä enää mitään, enkä myöskään
ole jaksanut sitä uudelleen lukea. Tartuin taannoin johonkin Kingin teokseen,
luultavasti Piinaan ja huomasin jo kymmenen sivun jälkeen, että kerronta ei enää
sopinut minulle. Tarkoitus ei tietenkään ole ”dissata” Kingiä, vaan lähinnä
keskittyä Kubrickin tulkintaan, ja tähän on selkeä syy: Kubrick on koko uransa
aikana kanavoinut temaattiset ja esteettiset ratkaisunsa ja taitonsa kirjojen
kautta - hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa Tappava suudelma (1955) on ainoa,
joka ei perustu johonkin kirjalliseen teokseen. 2001: Avaruusseikkailu (1968)
on toinen poikkeus, mutta sen toisena käsikirjoittajana hääri kirjailija Arthur C. Clarke, jonka kirjoittamaan
julkaisemattomaan novelliin teos perustuu (Clarke julkaisi tekstin myöhemmin).
Kubrickin
koko uran läpileikkaavan temaattisen kokonaisuuden keskipisteenä on ihminen. Elokuvat
voi jakaa myös tarkennetuin teemoin, esimerkiksi sota, psykologia, historia,
väkivalta, sosiologia/yhteiskunta ja niin edelleen. Kubrick on mielestäni
pyrkinyt tahallisesti hyödyntämään kirjallisia teoksia, ikään kuin
kulttuurisina lähtöpisteinä hänen omille esteettisille ja filosofisille
pohdinnoille. Olen pyrkinyt tuomaan esille yksittäisiä impressioita elokuvan
eri kohtauksista, mutta myös kantavia teemoja ja ajatuksellisia suuntia.
Juoni
Hohdon
juoni on pääpiirteissään yksinkertainen: Jack Torrance (Jack Nicholson), tämän vaimo Wendy (Shelley Duvall) ja poika Danny (Danny Lloyd) ovat kutsuttu hoitamaan viideksi talvikuukaudeksi tyhjennettyä
vuoristohotellia nimeltä Overlook Hotel. Heillä on riittävästi ruokaa, mutta ei
ketään muita lähistöllä. Jackin on tarkoitus kirjoittaa kirjaansa kaikessa
rauhassa ja Wendyn ja Dannyn ilmeisesti vain lomailla. Overlookissa on
70-luvulla tapahtunut surma, jossa paikan ylläpitäjä oli murhannut vaimonsa,
kaksostyttärensä ja lopuksi ampunut itsensä. On sanomattakin selvää, että tämä
toistuu. Hotellissa lymyää ”muistoja”, jotka ”hohtavat” Dannylle. Kyvystään ”hohtaa”
Danny saa tiedon paikan kokilta, Dick Hallorannilta (Scatman Crothers) - aikaisemmin Dannyn mielikuvitusystävä Tony on ”kertonut”
hänelle asioita ennakolta. Jack vaipuu siis lopulta mökkihöperyyteen ja yrittää
tappaa Wendyn, mutta onnistuu listimään vain paikalle auttamaan saapuneen
Dickin. Lopulta Jack jäätyy pystyyn hotellin pihalla olevan pensaslabyrintin
koukeroihin.
Kulttuuri
Elokuvan
alkuosuudet vellovat jossain määrin perinteisen ja hieman hölmön saippuasarjan
muodollisissa kärjistyksissä. Hahmojen sananvaihto on liiallisen positiivista
ja jopa naiivia, kuten myös heidän vaatetuksensa (Wendyn naiivi mekko, Jackin
peruspuku ja Stuartin hölmö asuste). Ainoa poikkeus on alun pieni repeämä,
jossa Wendy kertoo Dannyn lääkärille Jackin riuhtaisseen poikaa kerran niin,
että tämän olkapää meni sijoiltaan. Tämä on ensimmäinen viilto siinä
muovinkatkuisessa puhtoisuudessa, josta suurin osa Torranceiden kotia on tehty.
Wendy kertoo Dannyn lääkärille, että Tony asuu hänen suussaan ja menee vatsaan. Tämä
on ensimmäisiä vihjauksia siihen, kuinka Jack mahdollisesti hyväksikäyttää
Dannya. Tätä tukevat, ainakin löyhästi, huomautukset Jackin alkoholinkäytöstä. Danny
on keskustellut Tonyn kanssa (liikuttamalla etusormea puheen tahdissa) ja tämä
ei ilmeisestikään tahdo lähteä matkalle. Myöhemmin, kun kauhu, väkivalta ja
seksuaalisuus ovat purkautuneet, Danny ei enää puhu ollenkaan omalla äänellään
vaan jäljellä on enää Tony – hän on kasvanut, aikuiseksi? Jack on ollut
aikaisemmin opettaja ja kun Wendy kuvailee heidän elämää, tästä saa käsityksen,
että Danny on hieman niskoitteleva lapsi, jota Jack ”rankaisee”. Autoritaarinen
valta yrittää murskata vapauden huudon.
Jack
on muodollisessa haastattelussa hotellin hoitajan paikkaa varten,
todellisuudessa, kuten kunnon hyväveli-bisnesdiilissä konsanaan, hänet on jo
valittu tehtävään. Häntä haastatteleva Stuart Ullman (Barry Nelson) on kuin veikeä ja pinnallinen senaattori, joka
vakuuttelee alamaisen, vallankäyttönsä kohteen ”tehtävänsä tärkeydestä”.
Ullmanin pöydällä on koko ajan näkyvissä hänen nimikylttinsä sekä pieni Yhdysvaltain
lippu. Haastattelukin sujuu sutjakkaan pinnallisesti, aivan kuin suoraan
jostain keskinkertaisesta saippuasarjasta. Kapitalismin performatiivisuus
nostaa päätään, kun Ullman kertoo, ettei hotellia kannata pitää auki talvella,
koska teiden auraaminen ”ei vain ole kannattavaa”. Ullman kertoo myös
aikaisemmin sattuneesta tragediasta, sekä siitä, kuinka joillekin viiden
kuukauden yksinäisyys voi olla liikaa. Tähän Jack toteaa kunnon
konservatiivisen liberaalis-individualistisen sanoin ”not to me!”, hän ei
tietenkään tarvitse muita. Hän myös tietää, että hänen vaimonsa ja poikansa ”will
be just fine”. Yksityiskohtana täytyy mainita, että kun Ullman kertoo menneestä
tragediasta (70-luvulta), hän mainitsee että murhaaja Charles Grady (Philip Stone) tappoi itsensä ”west
wingissä”. Myöhemmässä vaiheessa muuten, kun Jack ”tapaa” Gradyn (tosin
20-luvulla), tämä sanoo nimekseen Delbert. Jack myös mainitsee, että Wendy
tulee olemaan innoissaan, kun kuulee tästä ”tragediasta”: hän on kiinnostunut
kummitusjutuista ja kauhuelokuvista, koska totta kai, tällaisia tragedioita ei
oikeasti tapahdu, ne ovat jossain kaukana, myytteinä, taruina, kirjan sivuilla
ja elokuvissa.
Hotelin
nimi ”Overlook” on myös mielenkiintoinen. Sanan voi kääntää esimerkiksi ”olla
huomaamatta”, ”katsoa läpi sormien”, ”sijaita yläpuolella” tai ”katsoa ylhäältä”.
Tosin mielenkiintoisin voisi olla ”valvoa”. Hotelli on Ullmanin kertomuksen
mukaan rakennettu intiaanien hautausmaalle, joka onkin elokuvan ehkä tärkein
seikka. Sen interiöörit on koristeltu intiaanien taiteella ja kaiverruksilla,
aivan kuin jokin sairas palkinto, voitonmerkki tai huonon omantunnon takia
rakennettu kunnianosoitus. Stuart kertoo myös, että he ovat kestinneet läpi
vuosien julkkiksia, näyttelijöitä, presidenttejä ja kuninkaallisia – ”all the
best people”. Kommentti kertoo täysin sen, minkälainen piiri hyväksytään ”oikeiksi
ihmisiksi”, ei ainakaan se ”kansa” jonka päälle hotelli on rakennettu ja jonka
haudoilla Amerikan kerma on vuosien ajan tanssinut.
Torrancet
tapaavat myös tummaihoisen kokin Dick Hallorannin ja jättävät Dannyn tämän
kanssa hetkeksi. Hallorann kertoo Dannylle ”hohtamisesta” ja tässä tulee toinen
viittaus mahdolliseen hyväksikäyttöön: myös Hallorannia on hyväksikäytetty ja
tällainen väärinteko on saanut hänet ”hohtamaan”, tai pikemminkin se on saanut
hänet ”hohtamaan” jotain parempaa, paremman elämän toivossa. Toisaalta ”hohtaminen”
voi olla piilotettu elementti, jokin jonka toinen kärsinyt tunnistaa. Toinen
mielenkiintoinen tapa tulkita tämä, on jonkinlainen sukupolvien tietoisuuksien
ero; Hallorann on tummaihoinen, mutta tämä ei merkitse Dannylle, nuorelle
mitään, hänet on kasvatettu tasa-arvoiseksi, mutta hänen vanhempansa pitävä
vielä sitä ”etäisyyttä” mikä on (lähes) välttämättä tummien ja valkoisten
välillä, ainakin 70- ja 80-luvuilla. Voisi kai sanoa, että Danny on ”samalla
aaltopituudella”, hän ymmärtää myös ei-valkoista ja ei-länsimaalaista elämää ja
olemista. Jos termin ”shining” kääntää ”loistokkuudeksi”, voi kai ajatella,
että Dannyllä on kykyjä, älykkyyttä, neroutta, joka Jackiltä puuttuu, ja joka on
yksi syy sille, miksi hän ”sekoaa”. Danny myös ”lukee” Hallorannista, että tämä
pelkää huonetta numero 237.
Samassa
kohtauksessa, jossa Torrancet tapaavat Hallorannin, Jack kysyy paikalle
saapuvalta Dannylta ”Did you get tired of bombing the universe?” Tällaiseen
toimeen Jack poikansa varmasti haluaisi ja luultavasti opettaakin häntä, kuten
myös muita oppilaitaan (tai opetti). Ullman myös sanoo, että ”at five o’clock
you would’ve belive anyone was ever here”, aivan kuin tulossa olisi
apokalyptinen hiljaisuus ja ydintalvi.
Myöhemmin,
kun Wendy ja Danny vaeltelevat pihalla olevan pensaslabyrintin syvyyksissä, Jack
astelee labyrintin pienoismallin luo ja tuijottaa sitä ylhäältä ("overlook"), kuin jumala
tai paholainen. Samalla kamera zoomaa labyrinttiin ja se onkin ”todellinen”
labyrintti. Jack saa ”idean” tai sysäyksen leikkiin, jonka kohteina ovat hänen
poikansa ja vaimonsa. Labyrintit toistuvat elokuvassa monessa mielessä: seinien
ja lattioiden kuvioissa, sisällä käytävissä, ulkona pensaissa sekä keittiössä.
Huone
numero 237 on mielenkiintoinen aspekti, se on aivan kuin keskitysleirin ”se
huone”, kaasukammio, johon kukaan ei halua joutua. Keskitysleirin uusi tulokas
Danny kysyy ihmeissään Hallorannilta, että miksi tämä pelkää huonetta 237. Hän
ei vastaa, se on alue josta ei ole paluuta ja josta ei puhuta.
Kun Wendyn ja Jackin suhde alkaa rakoilla, heidän elämänsä alkaa muistuttaa tyypillistä jämähtänyttä perhettä: Jack nukkuu tai möllöttää masentuneena huoneessaan, Wendyn ja Dannyn tapittaessa TV:tä, jonka kylmä valo hohkaa takanaan talvimaiseman viima.
Kun Wendyn ja Jackin suhde alkaa rakoilla, heidän elämänsä alkaa muistuttaa tyypillistä jämähtänyttä perhettä: Jack nukkuu tai möllöttää masentuneena huoneessaan, Wendyn ja Dannyn tapittaessa TV:tä, jonka kylmä valo hohkaa takanaan talvimaiseman viima.
Danny
houkutellaan huoneeseen numero 237, jossa oltuaan hänellä on kaulassa
mustelmia. Wendy syyttää tästä Jackia, joka on juuri nähnyt ”kamalaa
painajaista”, aivan kuin omantunnon huutona. Jack vierailee huoneessa ja kohtaa
ensin kauniin naisen – jonka voi nähdä symboloivan joko Wendyn kieltämiä
seksuaalisia haluja tai sitten tavallaan Dannyn hyväksikäytön kieltona. Jackin
suudeltua naista, tämä muuttuu ”homehtuneeksi” ja visvaiseksi käveleväksi
vanhukseksi; aivan kuin hänen seksuaalisuutensa olisi vihdoin ”likaantunut”
kaiken sen perversion jälkeen. Toisaalta tilalle astuu homoseksuaalinen
motiivi, Jack on menettänyt loputkin himostaan naisiin. Samaan aikaan näytetään
Hallorannia, joka kotonaan tuntee Dannyn ”hohdon”. Hänen seinillään riippuu
kuvia alastomista tummista naisista, aivan kuin huomautuksena Jackin impotenssiin,
että sen syynä voi olla ”valkoisen miehen” pelko ”mustan miehen”
seksuaalisuutta kohtaan.
Seuraavaksi
seuraa ”minä, minä ja minä” puhe, jossa Jack syyttää Wendyä kaikesta, tai
oikeastaan siitä, että tämä on huolissaan. Jackin täytyy olla keskipiste, hänen
työnsä tärkeintä ja Wendy tekee pienet naisten askareet. Todellisuudessa
hänelle jää kaikki, kun Jack potee henkistä ja fyysistä impotenssia kirjoituskoneen
tyhjien paperien edessä. Hänen saamat kuvitteelliset drinkit (aikaisemmin hän
oli lopettanut juomisen) 20-luvun hotellin baarissa osoittavan sen aikakauden
ja ilmapiirin johon Jack haluaisi palata. 20-luku oli Amerikan kulta-aikaa, tai
näin ainakin sanotaan, ja baarin nimi onkin osuvasti ”Golden room”. Tuohon
aikaan eivät miesten silmille hyppineet naiset tai ”neekerit” (”nigger”, tärkeä
termi tulkinnan kannalta, jota Grady-haamu käyttää kuvaillessaan Hallorannia). WC:ssä
Jack tapaa 20-luvun version 70-luvun tappajasta Gradystä, mutta he ovat
kuitenkin sama henkilö. He ovat se kulttuurinen aines, joka velloo ihmisten
yhteisessä tietoisuudessa rikosten jäljiltä. Se on myös se ahdistus, joka
purkautuu kun kapitalismin performatiivisuus ottaa kaiken alleen – Eros ja
Dionyysinen purkautuvat tavalla tai toisella, lopulta. Gradyn mukaan Jackin
pojalla on ”great talent”, ”hohtaminen”, jota tämä käyttää ”heitä” vastaan.
Tässä tulee esiin taas Jackin keskinkertaisuus ja Dannyn mahdollisuus, hänen
lahjakkuutensa ja tietonsa, joilla hän voi esimerkiksi parantaa maailmaa. Mutta
Grady ja Jack, konservatiivinen traditio, haluavat pitää yllä omat kulissinsa
ja sortavan vallan koneistot. Jack
syyttää Dannyn pehmeydestä Wendyä: ”it’s his mother, she interferes”. Grady
sanoo, että he tarvitsevat “good talking to”, kuten hän teki omalle perheelleen,
“I corrected them”. Gradystä ja nyt (viimeistään) myös Jackistä paistaa
fasistinen kuri ja vallankäyttö, joka ei hyväksy vastaväitteitä tai toisenlaisia
ajatuksia, toiseutta.
Danny
ja Wendy katsovat yhdessä maantiekiitäjää (tunnusmusiikki kuuluu) ja kun Wendy
lähtee katsomaan missä Jack on, kiitäjäjahti voi alkaa (tunnusmusiikki loppuu
kun Wendy kävelee pois). Yksinjäätyään Danny toistaa ”redrumia” (kuten myös
myöhemmin). Mielenkiintoista on sanasta saatavat eri muodot. Esimerkiksi sana
voi olla ”red room” (kuten baarin WC), tai ”red rum”, siis punainen rommi (tai
veri) tai Dannyn toistellessa sanaa nopeasti ”red run”, ”red run”, joka voi
viitata tietenkin juoksevaan, valuvaan vereen – tai, kyllä, olla kehotus tai
uhkaus intiaanille; ”juokse punanahka”! Erityisesti viimeinen tulkinta toisi
mielenkiintoisen käänteen siihen, miten ”hautausmaa” on saanut alkunsa - tai ehkä se ei ollut niin vaikeasti arvattavissa muutenkaan. Grady muuten sanoo
WC:ssä Jackille, että tämä on aina ollut ”caretaker”, hoitaja, joka voi viitata
siihen, että intiaaneilta anastettu maa on ollut ”heillä” hoidossa. Voisi kai
ajatella, että jos joku ei ole hoitamassa paikkaa talvella, se päätyy takaisin
luontoon, intiaaneille. ”Caretaker” voi myös kohdistua siihen, että Jack miehenä on perheen pää, hän pitää
siitä huolta.
Wendy
löytää Jackin sekasortoiset vuodatustekstit (monta sivua klassista ”all work
and no play makes Jack a dull boy”) ja joutuu konfliktiin seonneen Jackin kanssa.
Jackin raivoamisessa kulminoituu mielenkiintoisesti monet amerikkalaisen (ja
yleensä länsimaalaisen) elämän ja ajattelun piirteet: ” Have you ever had a SINGLE MOMENT'S THOUGHT about my
responsibilities? Have you ever thought, for a single solitary moment
about my responsibilities to my employers? Has it ever occurred to you that I
have agreed to look after the OVERLOOK Hotel until May the FIRST. Does it
MATTER TO YOU AT ALL that the OWNERS have placed their COMPLETE CONFIDENCE and
TRUST in me, and that I have signed a letter of agreement, a CONTRACT, in which
I have accepted that RESPONSIBILITY? Do you have the SLIGHTEST IDEA, what a
MORAL AND ETHICAL PRINCIPLE IS, DO YOU? Has it ever occurred to you what would
happen to my future, if I were to fail to live up to my responsibilities? Has it ever occurred to you? HAS IT?”
Kommentissa kaikuvat ne kaikki valistusajattelun piirteet, jotka taas kerran
ovat ”väärissä käsissä”, vallankäytön elementteinä – ja juuri tätä traagista
kertomusta Amerikan historia onkin täynnä.
Jack
on jäänyt vangiksi kylmätilaan, mutta Grady päästää hänet ulos. Tämä kommentoi,
että ”wife seems to be stronger than we thought”, konservatiivienkin on joskus
otettava opikseen, nainen voi olla muuallakin kuin keittiössä. Lopulta Jack tuhoaa
heidän makuuhuoneen ison pahan suden puhkumisen ja puhaltelun saattelemana,
kuin irvokas kulttuurisen alitajunnan painajainen. Pakomatkalla Wendy näkee ”näkyjä”
tai symbolisia repeämiä; esimerkiksi irvokas karhupukuinen henkilö ottaa
mieheltä suihin, vanha mies jonka kallo on halkaistu sekä huone täynnä
luurankoja. Ensimmäisen näyn voisi kai lukea myös Wendyn ja Jackin homoseksuaalisuuden
kohtaamisena tai paljastumisena, ehkä. Viimeinen on visio Wendyn
tulevaisuudesta, ehkä koko kulttuurin lopusta, jossa museomaisessa varjellussa hotellissa
luurangot odottavat - niin mitä?
Danny
johdattaa Jackin hyiseen pensaslabyrinttiin, johon tämä lopulta jäätyy. Danny
astelee takaisin, omia jälkiään, hän toimii nokkelammin kuin Jack – hänen ”hohtava
lahjakkuutensa” pelastaa hänet. Toisaalta voidaan ajatella, että Danny osaa
palata takaisin, jos tarve vaatii, hän osaa purkaa historiaa ja rakentaa sen
varaan uudelleen. Jack on jäätynyt, mutta kaikki tietävät mitä jäädytys
tarkoittaa: jäädytetyn voi aina sulattaa uudelleen. Jack on se ikuinen
konservatismi, fasismi, pahuus ja synkkyys, väkivalta joka aina voitetaan,
mutta joka aina sulaa, palaa takaisin, ikuisesti, sillä ihminen rakentuu
konfliktista; Eroksen ja Thanatoksen taistelusta, Apollonisen ja Dionyysisen vaihtelusta.
Lopulta
kamera lipuu hitaasti hotellin sisällä olevaan valokuvaan, joka on päivätty 4.7.1921
ja edessä keskellä hymyilee Jack. 20-luvulla, kulta-aikaan (ja vieläpä Amerikan
itsenäisyyspäivänä) kaikki oli hyvin, ”O
tempora, o mores”.
Lopuksi
Elokuvassa
on paljon elementtejä, jotka tuovat mieleen jollain tavalla amerikkalaisen
kulttuurin kehityksen 1900-luvulla. Apollo 11 Dannyn paidassa ja kaksoset ovat
yhdessä kuvailtu kuvastavan jonkinlaista ”totuutta” kuukävelyn lavastuksesta ja
niin edelleen. Mielestäni Dannyn paita toimii vain symbolina ”uudelle
aikakaudelle/sukupolvelle”, joka joutuu raahaamaan perässään Jackin vanhaa,
maskuliinista ja konservatiivista traditiota. Tämän tradition synkkä menneisyys
nousee tämän tästä tuhoamaan heidät kaikki. Toisaalta toinen mielenkiintoinen
piirre kaksosissa on Afrikkalaiset niin sanotut ”hohtavat” jumalkaksoset
(ainakin englanniksi heitä kuvaillaan ”shining twins”) Mawu ja Lisa (tai Li-Sa). He ovat molemmat saman
androkyynin/hermafrodiitin jumalan (Mawu-Lisa)
puolia. Tämä tuo lisää vettä myllyyn elokuvan pinnan alla piileville
seksuaalisuuskysymyksille.
Elokuvassa
pyörii monia kysymyksiä teknologiasta. Esimerkiksi intiaanien hautausmaa on
suhteellisen rankan luonnon keskellä ja tietenkään teknologiaan tottunut ”valkoinen
mies” ei siellä pärjää, kuten voimme Jackin kohdalla huomata. Toisaalta
teknologiaa ei yksiselitteisesti ”dissata”, siihen uppoutuminen nähdään
heikkoutena, mutta esimerkiksi Hallorann tulee pelastamaan Torranceja
teknologian avulla. Ihmisyyden kuolema ja sekoaminen tulee hitaasti kylmyyden
mukana, Jackin sisäinen valo sammuu, hän ei hohda enää sitäkään vähää mitä
joskus. Eros ja Dionyysinen ovat kuolleet hänen sisältään ja hän on ne itse
tappanut, rajaamalla elämänsä vain työhön. Luovuuden tyrehtyminen nousee
elokuvassa toistuvasti esiin, kuten myös Jackin ”katkeruus” Dannylle,
pojalleen. Juha Varto on kommentoinut, että kulttuureissa on perinteistä, että
vanhemmat ovat vihaisia nuorisolle, sillä he ovat kateellisia näiden
nuoruudesta, elämänhimosta ja taidokkuudesta.
Mielenkiintoinen
yksityiskohta on Gradyn kommentissa, kun hän sanoo Jackille Dannyn pyytävän ”lahjansa”
avulla ulkopuolisen ”tämän keskelle”, että hän käyttää sanaa ”nigger”. Se on
katkeransävyinen kommentti, aivan kuin tuulahdus orjakaupan ajoilta, jolloin
Grady kiroaa, että pitääkö tänne ”omien villien” (intiaanit) keskelle raahata
vielä afrikkalaisia ”villejä”.
Hotelli
on perustettu vuonna 1907, olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin, minkä takia
kyseinen vuosi on valittu. Filosofi ja teologi Mircea Eliade syntyi kyseisenä vuonna, tästäkö johtuu Jackin ”ikuinen
paluu” (jäätyminen/sulaminen)? John
Wayne ja Sir Laurence Olivier
ovat syntyneet myös kyseisenä vuonna, toinen periamerikkalaisen konservatismin
ikoni ja toinen englantilaisen yläluokan maskotti (imperialismin symboli?). En
tiedä onko näillä merkitystä, tai onko sillä, että Klara Hitler kuoli kyseisenä vuonna? Hotellin rakentuessa alkoi
rakentua myös jotain muuta, niin Amerikassa kuin Euroopassa. Lopun valokuva
viittaa vuoteen 1921, mielenkiintoisena elementtinä tuona vuonna menestyneimmät
elokuvat ovat olleet jollain tavalla ”teemaan” sopivia: The Four Horsemen of Apocalypse, The Kid, The Haunted House, The
Playhouse sekä Every Woman’s Problem.
”Hohtaminen”
(shine) sopii myös mielenkiintoisesti erityisesti Martin Heideggerin käsittelemään kreikkalaiseen ajatukseen totuudesta
olemisen kätkeytymättömyytenä, jolloin oleva tuodaan esiin tai sen voi ajatella
”loistavan”, ”hohtavan”, kun se ei ole enää peittynyt. Hallorannin mukaan
paikat ja ihmiset ”hohtavat” ja vain ”hohto” kyvyn omaavat voivat nähdä nämä (”things
people who shine can see”). Tämä liittyy mielestäni mielenkiintoisesti platonistiseen
ajatukseen hyvästä ja hyvän tekemisestä, joka lopulta on sitä, että oleva tulee
esiin kätkeytyneisyydestään, kaikenlaiset ”peitot” ovat lumetta, pimeyttä ja
valhetta. Kun ihmiset tekevät oikein ja hyvin, he ”hohtavat” ja tämän kautta he
tietävät maailman ja näkevät sen, sekä sen kaikki puolet, sen monimuotoisuuden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti