10. “I’m Not
From Here” (Live) – James McMurtry & The Heartless Bastards
Intron kesto: 0:30.
Albumilta: “Live
in Aught-Tree”. 2003.
Tämän intron pitäisi toimia jonkinlaisena auton kiihdytyksen (ja lähdön) teemamusiikkina. Kappale on muutenkin mitä
parhainta ajelumusiikkia!
9. “I’m Goin’
Down” – Bruce Springsteen.
Intron kesto: 0:15.
Albumilta “Born
In the USA”. 1984.
Introssa on jotain
loputtoman haikeaa ja traagista – ehkä naiviakin – mutta silti taustalta
paistaa “vapautuneisuus” ja jopa hymy.
8. “I Can Feel
the Fire” (Live) – Faces.
Intron kesto: 0:52.
Albumilta “Five
Guys Walk into a Bar…” (cd 1). 1975.
Intro on sinänsä
perushyvä “hard rock” build up, mutta vitsinä on majesteettinen riffi joka
tulee n. 0:39 kohdalla. Biisi toistaa tätä riffiä, mutta yksinkertaistetummassa
muodossa - introssa tuleva ”versio” riffistä voisikin olla vaikea (ja
toimimaton) nopeammalla temmolla.
7. “When the
Levee Breaks” – Led Zeppelin.
Intron kesto: 1:24.
Albumilta “IV”.
1971.
Mehukkainta antia on ensimmäinen 10 sekuntia, Bonhamin
rummut jyrisevät kuin Thorin raivokkaat vasaraniskut. Intro kuitenkin – ainakin
omasta mielestäni – kestää vielä paljon pitemmälle ja mukaan sekoittuvat Pagen
slidekitarat ja Plantin huuliharppu – Zeppelinin ”roots hard-bluesrockia”
parhaimmillaan!
6. “Joe the Lion”
ja “The Man who sold the World” – David Bowie.
Intron kesto:
0:20 ja 0:12.
Albumeilta: “Heroes”.
1975 ja “The Man who sold the World”. 1970.
Robert Fripp’n
harmoninen äänivalliriffi on jotenkin “out of place” suhteessa ”loppuosaan” “Joe
the Lion” kappaletta – mutta se toimii, tyylikkäästi! Maailman myyneestä
miehestä tuskin tarvitsee puhua!
5. ”Time” – Pink
Floyd
Intron kesto:
2:30.
Albumilta “Dark
side of the Moon”. 1973.
Tähän kuuluu mukaan
myös “kellojen soinnin” jälkeinen osuus, Masonin majesteettinen
rumpu(intro)soolo ja Watersin horisontaalisesti dominoiva basso.
4. “Rockets Fall
on Rocket Falls” – Godspeed You! Black Emperor.
Intron kesto: 6:52.
Albumilta “Yanqui
U.X.O.”. 2002.
On tietenkin hieman vaikeaa tulkita
Godspeedin ”kappaleiden” intro-osuuksia, erityisesti juuri ”segmenttien” takia.
Mutta ”Rockets Fall on Rocket Falls” kappaleella ”tuntuu” olevan selkeä intro,
joka nostaa mieleen rakeisia kuvia valtavista pommikoneista ilmakehän
rajamailla, ja tuhansista pommeista tippumassa ja lopulta iskeytymässä maahan.
Jos ”ambient” musiikin on tarkoitus rakentaa visuaalista kuvastoa, on tämä ”intro”
tyhjentävin esitys tästä. (Täytyy myös huomauttaa, että Godspeedin
monimuotoinen musiikki ei jää ”vain” ambientin piiriin).
3. “Sister Ray” (Live) – The Velvet Underground.
Intron kesto: 2:29.
Albumilta “Wild Side of the Street” (bootleg). Boston, “Tea Party”, 15.11.1969.
Tämä on ilmeisesti se
legendaarinen versio “Sister Raystä”, joka tekee Velvet Undergroundista oman
aikansa “rankimman bändin” – soundinsa puolesta, ehkä sisällönkin. Syy miksi
tämä ei ole kakkosena on sen huono laatu (bootleg). Jos tätä pystyisi
tykittämään täydellä teholla kajareista ja laatu olisi edes muutaman pykälän
verran parempi, lähentelisi se karnevaalisessa sekasortoisuudessa ja
psykedeelisen vapaamuotoisessa ilottelussaan Hendrixin taiturointia. Velveteillä on monia
muitakin loistavia ”introja”, mutta tämä saattaa yhyttää heidän populaarimusiikin
”muodon” ja ”sisällön” haastamisen (ja tuhoamisen) oivallisesti.
2. “Open up and
Bleed” (Live) – Iggy Pop & The Stooges.
Intron kesto:
1:44.
Albumilta “Metallic K.O. 2xcd”. Detroit, Michigan Palace, 6.10.1973.
Heikko
bootleg-laatuinen äänitys saa raidassa aikaan majesteettisen pauhun, aivan kuin
valtava myrsky pauhaisi jossain lähistöllä. Heroiininkatkuisia hitaita
sydämenlyöntejä muistuttavat rummuniskut sekoitettuna ”ylevään” ja
yksinkertaiseen melodiaan. Iggy Pop: ”…shes’s
up your ass…” (tämä on vastaus juuri äskettäin käytyyn keskusteluun jonkun ”katsojan”
kanssa [joka on paikalla naisen kanssa], joka ei ilmeisesti juurikaan arvosta
heidän musiikkiaan). Hidas ja valtava pauhu jatkuu hetken, kunnes liian
korkealla miksattu huuliharppu iskee kuin ”avaava terä”, jonka jälkeen Iggy
jatkaa: "Turn my mike off...Let's
give all the people to chance - all people that hate the Stooges chance to clap
- Who hate the Stooges out there? “ [taputuksia] “We don't hate you, we don't even care...". Kuten Stoogesista
on usein sanottu, näin “raaka” musiikki ei kaipaa parempaa äänenlaatua, sen
kuuluu tulla amatöörimäisesti soitettuina paskoista vahvistimista. Enkä
tarkoita tässä ”kuulua” mitenkään ”laskelmoidusti” ”hei me tehdään punkbändi,
soundin pitää olla tällästä”, vaan Iggy ja kumppanit ovat sellaisia, siinä se.
Tämä on se seikka mikä on ollut suurelle osalle ns. muusikoista vaikea asia
ymmärtää (kuten myös se, että itsensä viiltely ja huumeiden vetäminen lavalla,
ja elämän ja musiikin fuusio eivät ole ”genrejuttuja”, valintoja).
Samainen levy tarjoaa
myös lisää ”introhelmiä”, mm. ”Cock in my pocket” kappale alkaa Iggyn
rääynnällä: ”This next selection, I’m
proud to present, was cowritten by my mother and it’s titled ’I got my cock in
my pocket’ – a one, two – fuck you pricks!”. “Head on” kappale saattelee
laukkaavan bassoriffin säestyksellä Iggyn antaumuksellista avautumista: "The day I don't see your eyes, is the
day I'm gonna die...I need your eyes!...or I'm gonna die...Listen...I think I
hear it comin'" jne. “Rich bitch” kappaleeseen en edes viitsi tässä
mennä.
1. ”Hey Joe” (Live) - Jimi Hendrix.
Intron kesto: 1:40.
Albumilta Live at Winterland (2 cd). 12.10.1968.
Winterlandin keikan
järkyttävä aaltomainen pauhu, joka kuvastaa hyvin sitä sekopäistä mielentilaa,
mikä “Joen” on vallannut. Tällä ei toisaalta ole niinkään merkitystä vaan
enemmänkin sillä yhdellä ”nuotilla”, jonka Hendrix jättää roikkumaan ”hetkeksi
liian pitkään” (n.1:08 kohdalla). Se on ajan pysäyttävä hetki, aivan kuin
Hendrix olisi halunnut hetken seurata katsojia, nähdä heidän ilmeensä
pitäessään jännitystä yllä - hän on shamaanimainen, taivaan kannelle visuaalisia ääniraitoja loihtiva peto. Tässä yhdessä äänessä, nuotissa, joka roikkuu ilmassa pitkän tovin, on jotain mystistä, ihmisiä yhdistävää laatua - ja muuta, jota vain taide voi kuvata. Ja niin, mitä kovemmin se tulee ulos kajareista sen
parempi!
Muita kovia introja:
The Doors - The End
Rolling Stones - Sympathy For The Devil, Street Fighting Man, Honky Tonky Woman, Gimme Shelter
Rory Gallagher - Million Miles Away (Irish Tour versio)
Jimi Hendrix - All Along The Watchtower, Voodo Child (slight return)
Godspeed You! Black Emperor - "Storm"
King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Iggy Pop - Lust For Life, The Passenger
Metallica - Orion, Fade To black, Welcome home (sanitarium)
Monks - Blast off!
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Led Zeppelin - Whole Lotta Love, Kashmir
The Who - Baba O'riley
David Bowie - Moonage Daydream
AC/DC - Thunderstruck
Deep Purple - Smoke on the water
Rolling Stones - Sympathy For The Devil, Street Fighting Man, Honky Tonky Woman, Gimme Shelter
Rory Gallagher - Million Miles Away (Irish Tour versio)
Jimi Hendrix - All Along The Watchtower, Voodo Child (slight return)
Godspeed You! Black Emperor - "Storm"
King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Iggy Pop - Lust For Life, The Passenger
Metallica - Orion, Fade To black, Welcome home (sanitarium)
Monks - Blast off!
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Led Zeppelin - Whole Lotta Love, Kashmir
The Who - Baba O'riley
David Bowie - Moonage Daydream
AC/DC - Thunderstruck
Deep Purple - Smoke on the water
Minun mielestäni maailman parhaat introt on Sentencedin "Cross My Heart and Hope to Die":ssa ja Lapkon "All the Best Girls"issa. The Prodigyn "Spitfire" on kanssa aika kova, samaten Kornin "Twisted Transistor". Oman postauksen paikka?
VastaaPoistaEhdottomasti, anna palaa vain! Täytyy kuunnella nuo läpi, varmaan löytyvät kaikki youtuubista. Ajattelin, että voisin tuhertaa jonkinlaisen yritelmän myös "parhaat levyt" (tai biisit) tittelillä, sekä parhaat leffat ja niin edelleen. Onhan noi introtkin vaan tuollaisia yritelmiä, tossa lopussa olevassa listassa saattaa olla muutama parempikin - tai sitten ei. Mut kyl sä tiät!
VastaaPoista