Remodernistisen elokuvan manifesti.
1. Taidemanifestit, huolimatta tekijän hyvistä
intentioista, pitäisi ottaa vastaan varoen, johtuen niiden alistumisesta
tekijän egolle, tekopyhyydelle ja suoranaiselle tietämättömyydelle sekä
tyhmyydelle. Tämä kaiken voi johtaa vuoden 1906 Die Brücke manifestiin, ja se jatkuu läpi historian aina tähän
manifestiin saakka. Manifesteihin onkin
terveellistä suhtautua varovaisesti. Kuitenkin tässä ilmaistut ideat ovat
esitetty tosissaan ja niiden toivotaan tuovan inspiraatiota ja muutosta muille, kuten myös minulle itselleni.
2. Remodernismi etsii uutta ”henkisyyttä”[1] taiteessa, ja siten remodernistinen elokuva etsii uutta ”henkisyyttä” elokuvan mediumista[2].
Henkinen elokuva ei tarkoita elokuvia Jeesuksesta tai Buddhasta. Henkinen
elokuva ei myöskään ole uskonnollista. Se on elokuvan mediumia, joka on
keskittynyt ihmiskuntaan; yksinkertaisten totuuksien ymmärtämiseen sekä
ihmisyyden hetkiin[3].
Henkinen elokuva kertoo todellakin vain näistä hetkistä.
3. Elokuva mediumina voisi olla yksi täydellisistä luovan
ilmaisun metodeista, koska elokuvantekijän on mahdollista veistää[4]
kuvaa, ääntä ja ajan tuntua. Elokuvan luovuuden mahdollisuudet ovat kuitenkin
suurelta osin hävitetty. Elokuva ei ole maalaus, romaani, näytelmä tai
valokuva. Ne säännöt ja metodit, joilla luodaan elokuvaa, eivät voi olla
sidoksissa näihin "toisiin luoviin pyrkimyksiin”. Elokuvan EI saa opettaa
olevan vain ”tarinankerrontaa”. Tarina on kirjoituksen konventio, eikä sitä
pitäisi välttämättä nähdä elokuvanteon konventiona.
4. Japanilaisilla ideoilla wabi-sabi (epätäydellisyyden kauneus) sekä mono no aware (tietoisuus asioiden hetkellisyydestä sekä
katkeransuloinen tunne niiden kadotessa) on kyky näyttää olemisen totuus, ja ne
tulisi aina huomioida kun tehdään remodernistista elokuvaa.
5. Keinotekoista "täydellisyyden" tunnetta ei pitäisi koskaan
sisällyttää remodernistiseen elokuvaan. Virheet tulee hyväksyä ja niihin tulee
jopa rohkaista. Remodernistisen elokuvantekijän olisi suositeltavaa käyttää
filmiä ja erityisesti Super-8mm ja 16mm, koska tällaiset välineet tuovat
mukanaan enemmän riskejä, sekä vaatimuksen jättää asiat ”sattuman varaan” –
toisin kuin digitaalinen video. Digitaalinen video on ihmisiä varten, jotka
pelkäävät ja ovat haluttomia tekemään virheitä**. Digitaalinen video johtaa
tylsään ja steriiliin elokuvaan. Virheet ja epäonnistumiset tekevät työstäsi
rehellistä ja humaania.***
6. Filmi, erityisesti Super-8mm filmi, omaa raakuutta ja
kykyä vangita ”elämän poeettinen olemus” – tätä video ei ole koskaan pystynyt
saavuttamaan.***
7. Intuitio on voimakas työkalu rehellisessä
kommunikaatiossa. Intuitiosi kertoo aina, oletko tekemässä jotain rehellistä,
joten sen käyttö on avain kaikissa remodernistisen elokuvanteon vaiheissa.
8. Jokainen inhimillisen luovuuden tuote[5] on luonnostaan
subjektiivinen, johtuen tekijän uskomuksista, ennakkoasenteista ja tiedosta. Teokset
jotka pyrkivät olemaan objektiivisia, tulevat aina olemaan subjektiivisia - ja
vieläpä epärehellisellä tavalla. Objektiiviset elokuvat ovat lähtökohtaisesti
epärehellisiä. Stanley Kubrick, joka epätoivoisesti ja pateettisesti yritti
tehdä objektiivisia elokuvia, sai aikaan vain epärehellisiä ja tylsiä elokuvia.
9. Remodernistinen elokuva on aina subjektiivista, eikä pyri
koskaan objektiivisuuteen.
10. Remodernistinen elokuva ei ole Dogme ’95. Meillä ei ole tekopyhää muistilistaa, jota täytyy
noudattaa täydellisesti. Tämä manifesti tulisi nähdä vain ideoiden ja vihjeiden
kokoelmana, jonka laatijaa saa loukata ja ivata halutessaan.
11. Remodernistisella elokuvantekijällä täytyy aina olla
rohkeutta epäonnistua – jopa toivetta siihen – ja löytää epäonnistumisesta
rehellisyys, kauneus ja ihmisyys.
12. Remodernistisen elokuvantekijän ei pidä koskaan odottaa
kiitosta tai ylistystä, vaan loukkaukset ja kritiikki tulee ottaa tervetulleina.
Sinun täytyy kyetä kulkemaan huomaamattomana ja ylenkatsottuna.
13. Remodernistisen elokuvantekijän pitäisi hyväksyä
vaikutteensa sekä kopioida näiltä rohkeasti oman itsensä ymmärtämisessä.
14. Remodernistisen elokuvan pitäisi olla riisuttua,
minimaalista, lyyristä, punkhenkistä elokuvantekoa, lähellä New Yorkin Lower
East Sidella 1970-luvulla syntynyttä No-Wave
elokuvaa.
15. Remodernistinen elokuva on nuorille ja niille, jotka ovat
vanhempia, mutta joilla on rohkeutta nähdä maailma lapsen silmin.
**Kohdan 5.
poikkeuksena ovat Harris Smith ja Peter Rinaldi, mielestäni he ovat ainoita
ihmisiä, jotka ovat käyttäneet videota hyödyllisesti ja rehellisesti.
***(Asenne
digitaalista videota kohtaan on muuttunut vuoden 2008 jälkeen; mitä tulee
formaatteihin, ryhmä katsoo olevansa kaikenkattava.)
Tätä
manifestia voidaan muokata ja lisätä tulevaisuudessa ideoiden kehittyessä.
Seuraavana on tutkittavaa materiaalia, jos on kiinnostunut remodernistiseen elokuvaan
vaikuttaneista aineksista:
Kunnioitettuja
remodernistisia elokuvantekijöitä:
Amos Poe, ja kaikki No-Wave elokuvantekijät
Andrei Tarkovski
Jean Vigo
Kenji Mizoguchi
Maurice Pialat
Yasujiro Ozu
Jean Epstein
Wolf Howard
Billy Childish
Muita vaikuttaneita
taiteilijoita/taideryhmiä/ideoita:
Die Brücke
Les Fauves
Stuckismi
The
Defastenists
Vincent Van
Gogh
Edvard Munch
Mono no aware
Wabi-sabi
Joitain elokuvia, jotka vaikuttivat ja johtivat remodernistiseen
elokuvaan:
The Foreigner
(1978) - Amos Poe
Peili (Zerkalo, 1975) - Andrei Tarkovski
Andrei Rublev
(1966) - Andrei Tarkovski
Nolla
käytöksessä (Zéro de conduit, 1933) -
Jean Vigo
L’Atalante
(1934) - Jean Vigo
Ugetsu
– kalpean kuun tarinoita (Ugetsu
Monogatari, 1953) - Kenji Mizoguchi
Suzanne
ja miehet (A Nos Amours, 1983) -
Maurice Pialat
The Fall of
the House of Usher (1928) – Jean Epstein
Ensimmäinen
matka (Tokyo Monogatari, 1953) -
Yasujiro Ozu
Jesse Richards, 27.08.2008.
LÄHTEET & VIITTEET:
Remodernistinen manifesti:
sekä
Myöhempiä kehittelyjä:
[1] Spirituality.
Kuten Richards jatkaa, ei kyseessä ole uskonnollinen elokuva, mutta termi ”henkisyys”
tavallaan säilyttää sellaisen historiallisen vivahteen, jonka voi ”haistaa” ja ”maistaa”
ns. remodernistisista teoksista.
[2] Alkuperäinen
lause “Therefore, remodernist film seeks
a new spirituality in cinema”, jossa nousevat esille sanat film ja cinema. Termit
ovat hieman ongelmallisia, sillä ensimmäinen tarkoittaa elokuvaa ja toinen
elokuvaa alana. Olen käyttänyt termin cinema tilalla mediumia (tai elokuvan mediumia), tällöin mukana on myös välineellisen puolen lisäksi viittaus alaan - tai laajempaan välineen käyttöön.
[3] Richards käyttää termiä humanity.
[4] To
sculpt, joka tulee selkeästi Andrei Tarkovskilta ja hänen käsityksestään ”ajan
veistämisestä”. Suomeksi veistäminen kuulostaa hieman kömpelöltä, mutta jos
ajattelee asiaa jonkinlaisena ”veistoksellisena muunnoksena” (tai veistämisen
tapaisena muuntamisena), voi päästä lähelle alkuperäistä ajatusta.
[5] ”product or result”.
work in progress! Ihan hyvin noin 2h löysällä vekkuloinnilla.
VastaaPoistapikku update, hiljaa hyvä tulee...
VastaaPoista